16. un 17. oktobrī Prāgā, Čehijā, norisinājās 7. gadskārtējais Mūzikas izglītības politikas grupas (Music Education Policy Group) simpozijs, kura diskusiju fokuss bija vērsts uz daudzveidību, vienlīdzību un iekļaušanu mūzikas izglītības jomā. Simpozijā piedalījās arī Latvijas Nacionālā kultūras centra Kultūrziglītības nodaļas vadītājs Imants Vasmanis un mūzikas izglītības eksperts Kārlis Jēkabsons.
7. Mūzikas izglītības politikas grupas (MEP) simpoziju rīkoja Čehijas Mūzikas padome/ Nacionālais kultūras institūts sadarbībā ar Čehijas Konservatoriju asociāciju un Čehijas Mākslas pamatskolu asociāciju.
Simpozija pirmajā dienā, 16.oktobrī, problēmjautājumus, kas skar iekļaušanas politikas iedzīvināšanu mūzikas izglītībā, savās prezentācijās aplūkoja Brazīlijas, Portugāles, Somijas un Apvienotās Karalistes pārstāvji. Tam sekoja vairāku ar mūzikas izglītību saistītu iestāžu apmeklējums. Čehijas filharmonijā bija iespēja uzzināt par izglītības programmām, kas tiek īstenotas skolas vecuma jauniešiem, dodot viņiem iespēju strādāt orķestrī gan vietējo diriģentu vadībā, gan darboties ārvalstu “zvaigžņu” vadībā, piemēram, kopā ar pasaulē plaši pazīstamo angļu diriģentu seru Saimonu Retlu.
Akcentējot iekļaušanas tēmu, simpozija dalībnieki tika iepazīstināti ar ierakstu no ikgadējā romu mūzikas festivāla koncerta Čehijas filharmonijā. Šis festivāls ir brīnišķīga iespēja uz lielās skatuves demonstrēt romu mūzikas savdabību dažāda vecuma romu mākslinieku izpildījumā. Koncerts ik gadu notiek Starptautiskajā Romu dienā, ko visā pasaulē atzīmē 8. aprīlī. Šādi pasākumi, neapšaubāmi, veicina barjeru nojaukšanu dažādu tautību pārstāvju vidū.
Simpozija dalībnieki iepazina arī Prāgas konservatorijas izglītības piedāvājumu. Jāpiebilst, ka konservatorijas Čehijā nav augstākās izglītības iestādes, tās atbilst mūzikas vidusskolu izglītības piedāvājumam Latvijā. Dienas programma noslēdzās Jana Deila konservatorijā – baroka stila ēkā ar vairāk nekā 110 gadu vēsturi. Mūzikas skola sākotnēji bija skola neredzīgajiem, bet nu ir kļuvusi par mūsdienīgu konservatoriju, kas dod iespēju apgūt mūziku visiem interesentiem, tostarp cilvēkiem ar redzes traucējumiem. Konservatorijas audzēkņu koncertā, kur uzstājās arī neredzīgi skolēni, demonstrētā mūzikas izpildījuma kvalitāte bija ļoti augsta. Iespaidīgs bija jau pats koncerta sākums – Dž. Samartīni koncerta Fa mažorā izpildījumā, kurā kameransambļa pavadībā soliste D. Leitermanova demonstrēja izcilu muzikalitāti blokflautas spēlē. Koncerta gaitā iepazinām skolēnu varējumu klavieru, ģitāras, flautas, čella un kontrabasa spēlē, kā arī vokālistu virtuozitāti gan klasiskās mūzikas, gan popmūzikas laukā.
Simpozija otrās dienas ievadā Jana Deila konservatorijas telpās notika paneļdiskusija “Mūzikas izglītības politika krustcelēs: provokācijas, izaicinājumi un atbildība par pārmaiņām”. Diskusijā tika pārrunāts, kā mūzikas izglītībā integrējamā daudzveidība, vienlīdzība un iekļaušana izpaužas un kādus izaicinājumus tas rada, raugoties no dažādiem skatupunktiem: ierēdniecības, skolu vadības, mūzikas pētniecībā iesaistīto un arī darba tirgus pārstāvju puses. Paneļdiskusiju vadīja Apvienotās Karalistes Mūzikas izglītības asociācijas izpilddirektore Bridžita Vaita.
Noslēdzošo paneļdiskusiju “No politikas līdz praksei – kā padarīt daudzveidību, vienlīdzību un iekļaušanu jēgpilnu mūzikas izglītībā” vadīja Kriss Volters, Apvienotās Karalistes Mūziķu savienības izglītības, veselības un labbūtības nacionālais organizators. Diskusijā klātienē piedalījās Somijas un Čehijas pārstāvji, bet attālināti savā pieredzē dalījās ASV un Dienvidāfrikas mūzikas skolotāji.
Kopsavelkot noslēdzošajā diskusijā un simpozijā kopumā gūtās atziņas, mēs, simpozija dalībnieki, esam vienprātīgi par to, ka mūzikas izglītības politika ir jāvirza uz daudzveidības, vienlīdzības un iekļaušanas aspektu integrāciju mūzikas izglītības procesos ikdienā. Nav pretnostatījuma starp kvalitāti un vienlīdzību (quality and equality). Kā to labāk paveikt?
Par Mūzikas izglītības politikas grupas simpoziju
Kopš 2019. gada organizētie Mūzikas izglītības politikas grupas simpoziji ir platforma diskusijām un sadarbībai starp mūzikas izglītības politikas veidotājiem, pedagogiem un pētniekiem. Simpozija mērķis ir veicināt mūzikas izglītības attīstību un pieejamību visā pasaulē.